De impact van de Coronacrisis op de luchtvaart in 2020
Sinds het begin van 2020 heeft de coronacrisis de wereld in zijn greep. De impact van deze crisis op de gezondheidszorg, economie en de wereldbevolking is ongekend. Vele industrieën waaronder de luchtvaartindustrie zijn in de strijd tegen het virus stil komen te liggen. Maar hoe groot is de impact van de coronacrisis op de luchtvaartsector? In deze blog zetten we de feiten voor je op een rij.
De impact
De coronacrisis heeft de complete reisindustrie stilgelegd. Vooral de luchtvaartsector is hard geraakt. Sinds het uitbreken van de crisis zijn er wereldwijd al miljoenen vluchten gecanceld en daar komen er iedere dag meer bij. De luchtvaartsector is in zijn grootste crisis in zijn geschiedenis.
Het uitbreken van het coronavirus en de daaropvolgende reisrestricties zorgde voor de snelste daling in de vraag naar vluchten sinds de terroristische aanslagen op 11 september 2001. In april 2020 was het aantal commerciële vluchten ten opzichte van dezelfde periode in 2019 met 73.7% gedaald. Deze daling zorgde ervoor dat veel passagiersvliegtuigen inmiddels buiten gebruik zijn. Volgens databedrijf Cirium stonden er in april 2020 wereldwijd 16.800 vliegtuigen aan de grond, dit is 64% van de wereldwijde vloot.
Veel luchtvaartmaatschappijen melden recordverliezen. KLM heeft in de eerste drie maanden van 2020 een verlies van 1.8 miljard euro geleden, dat is al meer dan in het slechtste jaar ooit. De CEO van United Airlines geeft aan dat United per dag 100 miljoen dollar verlies maakt. Voor Delta Airlines ligt dit bedrag op 60 miljoen dollar per dag.
Positieve zaken
Gelukkig zijn er ondanks alle negatieve effecten ook aantal positieve dingen te melden.
Zo is de CO2 uitstoot, als gevolg van de enorme terugloop van uitgevoerde vluchten, met 47 miljoen ton verminderd volgens de cijfers van onder andere Flightradar24. Daarnaast hebben verschillende luchtvaartmaatschappijen initiatieven bedacht om zich in te zetten voor de samenleving. Delta Airlines doneerde 200.000 pond aan ongebruikt voedsel aan ziekenhuizen, voedselbanken en andere organisaties en American Airlines doneerde 25.000 maaltijden aan een initiatief om horecamedewerkers te steunen. United Airlines is gestart met het produceren van handgel en JetBlue heeft besloten om zorgmedewerkers in het zonnetje te zetten door 100.000 retourvluchten aan de helden in de zorg weg te geven.
De toekomst
De toekomst zal waarschijnlijk in het teken van het coronavirus blijven staan. Veel luchtmaatschappijen verwachten dat het aantal vluchten pas in 2023 weer op het oude niveau zal zijn.
Veel overheden hebben besloten om de luchtvaartsector met steunpakketten te redden. Zonder hulp wordt het voor veel luchtvaartmaatschappijen namelijk moeilijk om de coronacrisis te overleven. De Nederlandse overheid kwam onder andere met een steunpakket van 2 tot 4 miljard euro voor KLM en de Franse overheid met een steunpakket van 7 miljard euro voor zustermaatschappij Air France. Ook de Amerikaanse overheid heeft een steunpakket van maar liefst 25 miljard dollar toegezegd voor andere andere United Airlines, Delta Airlines en JetBlue. Daarnaast kunnen ook Lufthansa, Alitalia, Swiss Air, Iberia en Vueling rekenen op overheidssteun.
Deze steun was hard nodig want de International Air Transport Association (IATA) schatte dat de passagiersinkomsten in 2020 met maar liefst 314 miljard dollar zullen afnemen. Dat is een daling van 55% ten opzichte van 2019. Daarnaast vreest IATA dat er 2.7 miljoen banen in luchtvaartsector in gevaar zijn en daar bovenop nog eens 25 miljoen banen die aan de luchtvaartsector gerelateerd zijn.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via onze nieuwspagina.