Het microchip tekort kan je reisplannen beïnvloeden
In een wereld die steeds afhankelijker wordt van technologie, is het wereldwijde tekort aan microchips waarschijnlijk de grootste klap die de auto-industrie te verwerken heeft gekregen als gevolg van de COVID-pandemie.
Op dit moment is er wereldwijd een groot tekort aan microchips. Deze chips zijn een essentieel onderdeel van de digitale gadgets die we in ons dagelijks leven gebruiken zoals telefoons en laptops.
Misschien heb je op het nieuws al gehoord over dit actuele onderwerp, maar wat je waarschijnlijk niet weet is hoe dit van invloed kan zijn op jouw aanstaande reisplannen. Lees verder om meer te weten te komen over dit wereldwijde probleem.
Veel gestelde vragen
- Wat betekent het microchip tekort voor jouw aankomende reisplannen?
- Waarom zijn microchips zo belangrijk voor auto's?
- Waarom is er een tekort aan microchips?
- Waarom wordt de auto-industrie het meest getroffen?
Wat betekent het microchip tekort voor jouw aankomende reisplannen?
De grote populariteit van huurauto's en het microchip tekort in de auto-industrie zorgen ervoor dat het aanbod van huurauto's op dit moment beperkter is dan ooit tevoren.
Bij CheapTickets.be bieden wij in samenwerking met CarTrawler autoverhuur aanbiedingen van 's werelds grootste autoverhuurbedrijven aan. Het wereldwijde tekort aan microchips heeft echter een direct effect op de beschikbaarheid van onze aanbiedingen voor autoverhuur.
Waarom zijn microchips zo belangrijk voor auto's?
Een microchip, ook wel halfgeleider genoemd, is nodig om de high-tech functies van de meeste moderne auto's te laten werken.
Microchips zijn elektrische schakelaars die de stroom in en uit kunnen schakelen, wat betekent dat ze een essentieel onderdeel vormen van het gaspedaal, het remsysteem, de transmissie, de display en de touchscreens van een auto. Moderne auto's met de nieuwste functies kunnen wel duizenden van deze ingebouwde microchips nodig hebben.
Waarom is er een tekort aan microchips?
Tijdens de Covid-19 lockdowns werden veel fabrieken maandenlang gesloten, waardoor de productie van microchips ernstig is verstoord. Op het moment dat de fabrieken weer open gingen, lag er een enorme order achterstand om in te halen.
De lockdowns zijn echter niet de enige reden voor het microchip tekort. Naast de lockdowns leidde een reeks tegenslagen tot nog meer vertraging. Een grote fabriek in Japan, die verantwoordelijk is voor de productie van microchips voor bijna een derde van alle auto's ter wereld, vloog in brand en een ijskoude winter in Texas betekende ook dat de fabrieken daar in deze periode moesten sluiten.
Aangezien er slechts een paar fabrieken in de wereld zijn die microchips produceren, zorgden de problemen van de fabrieken in Japan en Texas ervoor dat de toeleveringsketen tot stilstand kwam. Vanaf dat moment is de achterstand bij de chipproductie zodanig toegenomen dat het onzeker is hoelang het gaat duren voordat alle orders zijn afgehandeld.
Als gevolg van deze gebeurtenissen is het aanbod van microchips alarmerend laag en zijn er gewoon niet genoeg chips om aan de vraag van de industrie te voldoen.
Waarom wordt de auto-industrie het meest getroffen?
Aan het begin van de pandemie verminderden autobedrijven hun orders voor microchips omdat de verkoop van hun voertuigen daalde.
In plaats daarvan nam de consumentenelektronica het grootste deel van de microchip bestellingen over. Door de coronamaatregelen die door veel regeringen werden opgelegd, nam het gebruik van digitale technologieën enorm toe. Omdat veel mensen nieuwe laptops, computerschermen en andere digitale apparaten nodig hadden, schoot de vraag naar consumentengadgets in deze periode omhoog. Als gevolg daarvan plaatsten techgiganten zoals Apple en Samsung al vroeg in de pandemie veel bestellingen en legden ze voorraden microchips aan.
Toen de vraag naar auto's weer aantrok, hadden autofabrikanten moeite met het vinden van microchip voorraden. De vraag naar microchips voor auto's steeg, terwijl chipfabrikanten worstelden om de productietijd in te halen die verloren was gegaan door de verplichte sluitingen en de problemen die de grote fabrieken in Japan en Texas stillegden. Daarnaast waren de chipfabrikanten niet in staat om onmiddellijk over te schakelen van de productie van chips voor consumentenelektronica naar de microchips die nodig zijn voor motorvoertuigen.
Als gevolg daarvan is de auto-industrie zwaar getroffen door het tekort aan microchips. Fabrikanten worden geconfronteerd met extreme productievertragingen omdat zij moeten wachten tot hun microchipbestellingen binnenkomen om hun voertuigen te kunnen maken. Op dit moment worden nieuwe auto's niet afgebouwd of verscheept en daardoor zien we de autoprijzen sterk stijgen.
Naar schatting kan het 10 maanden of langer duren voordat de fabrieken hun order achterstand hebben ingelopen en hun "normale" werkzaamheden kunnen hervatten.
Boek je huurauto op tijd
Ben je van plan om een auto te huren tijdens jouw volgende vakantie? Dan raden wij je aan om de huurauto langer van tevoren te boeken dan je normaal zou doen. Wacht niet tot het laatste moment en voorkom dat je tijdens jouw vakantie geen auto meer kunt huren.
CarTrawler biedt de opties om flexibel te boeken. Je kunt jouw boeking wijzigen of annuleren tot 48 uur voor het ophalen van jouw huurauto. Daarnaast is er een optie om extra dekking voor autohuur schadebescherming te kopen.
Meer
Blogs
Patricia
Hi! Ik ben Patricia. Als stagiaire bij BudgetAir is het bijna een vereiste dat je van reizen houdt. Ik ben een grote foodie, dus ik hou ervan om andere landen te bezoeken, vooral om verschillende keukens te proberen. Voor mijn volgende reis zou ik dolgraag naar Japan gaan- voor de sushi, natuurlijk.