Ryanair staking: Wat moet je doen?
Ryanair is de laatste tijd vaak in het nieuws door stakingen. Vervelend als jouw vlucht hierdoor geannuleerd is. In deze blog vertellen we je wat je moet doen als jouw vlucht niet doorgaat. Niet meteen panikeren - want er zijn oplossingen.
- Hoe weet ik of mijn Ryanair vlucht geannuleerd is?
- Waar heb ik recht op?
- Wat met andere gemaakte kosten?
- Heb ik recht op extra compensatie?
- Welke gegevens moet ik aan Ryanair doorgeven?
Geannuleerde vluchten
Ryanair heeft alle passagiers op de hoogte gesteld via e-mail en/of sms. Heb je geen bericht gekregen, dan gaat jouw vlucht gewoon door. Hou wel de website van Ryanair in de gaten.
Vlieg je binnenkort met Ryanair en heb je jouw tickets bij CheapTickets.be gekocht, dan hebben wij de mail van Ryanair naar je doorgestuurd. Heb je dus geen mail van ons ontvangen, dan vlieg je normaal zoals gepland! Nogmaals: check voor de zekerheid toch de website van Ryanair - want dit zou nog altijd kunnen wijzigen!
Waar heb je recht op?
Als je vlucht jammer genoeg toch geannuleerd is, biedt Ryanair je 2 opties:
- Volledige terugbetaling van je ticket
- Omboeken van je vlucht (op basis van beschikbaarheid van stoelen).
Het is aan Ryanair om (kostenloos) een vervangvlucht voor je te zoeken. Dit is normaal de eerstvolgende beschikbare Ryanair-vlucht met dezelfde route. Het is ook mogelijk om van vertrek- en/of aankomstluchthaven te wisselen. Vinden ze ook daar geen alternatief, zoeken ze hulp bij partners als EasyJet, Vueling of Norwegian om je alsnog op je eindbestemming te krijgen. Als alle voorgaande opties óók niet lukken, zoekt Ryanair "een vergelijkbaar en redelijk" vervoersalternatief (denk aan bus, trein of huurauto).
Andere gemaakte kosten
Zeker voor de vluchten die geannuleerd zijn in de komende dagen en weken, is het goed mogelijk dat je bijvoorbeeld al een accommodatie, stadstour of treinticket had geboekt (en betaald). Soms kun je het geld hiervan niet meer terugkrijgen.
Deze zaken wordt gezien als 'gevolgschade', airlines hoeven je hiervoor niet te compenseren. Kijk of je eventuele gemaakte kosten kunt declareren op je reisverzekering.
Terugvlucht geannuleerd
Als je terugvlucht tijdens je vakantie wordt geannuleerd, zal je extra kosten maken omdat je (mogelijk) langer op je bestemming moet blijven. Deze kosten kun je terugvragen bij de airline, hierbij is het wel belangrijk dat je alle bonnetjes bewaart!
Dit geldt voor eten, drinken, het aantal nodige hotelovernachtingen en transfers tussen de luchthaven en accommodatie.
Extra compensatie
De EU-regels omtrent vertraagde en geannuleerde vluchten stellen dat airlines een extra compensatie moeten uitkeren, naast de terugbetaling van de ticketprijs.
Wie op 28 september in de problemen komt, heeft recht op 250 euro voor alle vluchten tot 1.500 kilometer, of 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten (binnen de EU) van meer dan 1.500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer. Daar gaat wel 50 procent af als Ryanair je een alternatieve vlucht kan aanbieden met een aankomsttijd die minder dan 2 uur (voor vluchten tot 1.500 kilometer) of 3 uur (overige vluchten) afwijkt van de oorspronkelijke aankomsttijd.
Tot slot heb je ook nog recht op verzorging. Dat wil zeggen dat ‘in redelijke verhouding tot de wachttijd’ maaltijden en verfrissingen moeten worden aangeboden, dat hotelaccommodatie voorzien wordt waar noodzakelijk, alsook vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie. Je mag daar bovendien op kosten van Ryanair twee telefoongesprekken over voeren, of twee fax- of e-mailberichten over sturen.
Welke gegevens moet je aan Ryanair doorgeven indien je bij CheapTickets.be boekte?
Het kan zijn dat Ryanair je vraagt om "billing address en phone number". Dit zijn niet jouw eigen gegevens omdat je via ons geboekt hebt. We adviseren je in te loggen in je boeking via de website van Ryanair. De gegevens hiervoor kun je vinden in het e-ticket wat wij verstuurd hebben. Dit zijn dezelfde gegevens die je moest gebruiken om verplicht online in te checken.
Wanneer is er géén compensatie?
In de kleine lettertjes merkt Ryanair wel op dat al deze rechten niét van toepassing zijn als...
Je ten minste twee weken voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering.
Je tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering en je een alternatieve vlucht is aangeboden, waardoor je niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd kunt vertrekken en je je eindbestemming minder dan vier uur na de geplande aankomsttijd bereikt.
Je minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering en je een alternatieve vlucht is aangeboden, waardoor je niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd kunt vertrekken en je je eindbestemming minder dan twee uur na de geplande aankomsttijd bereikt.
Ze kunnen bewijzen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden, inclusief maar niet beperkt tot politieke instabiliteit, beveiligingsproblemen, weersomstandigheden of staking (van bvb luchtverkeersleiders), oponthoud of problemen bij de luchtverkeersleiding.
We hopen dat dit berichtje wat duidelijkheid heeft kunnen scheppen - moest dit niet zo zijn raden we je aan om rechtstreeks contact op te nemen met Ryanair.
Shannen
Hoihoi! Mijn naam is Shannen en ik schrijf blogs voor CheapTickets. Ik ga graag op stedentrip, maar echt gelukkig word ik als in mijn trouwe backpack weer op mijn rug mag dragen. Op mijn bucketlist staan IJsland, Nieuw-Zeeland en Costa Rica met stip bovenaan!