De toekomst van contactloos reizen
Mondmaskers dragen, handgel gebruiken en natuurlijk afstand houden, het zijn slechts een aantal maatregelen die vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Om reizigers zo veel mogelijk te beschermen tegen het coronavirus wordt er steeds meer gekeken naar nieuwe technologieën.
Door al deze nieuwe technologieën is contactloos reizen steeds meer in opkomst en dit wordt misschien wel het 'nieuwe normaal' in de (post)-coronawereld. Maar hoe gaat de 'contactloze-technologie' onze vliegreis precies veranderen? We hebben een aantal scenario's voor je op een rij gezet!
1. Contactloos inchecken
2. Contactloos door de security
3. Controlepunt voor vitale functies
4. Zelfreinigende toiletten
5. Contactloos shoppen
1. Contactloos inchecken
Een manier om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is om het aantal gezamenlijke contactpunten zoveel mogelijk te verminderen. De touch screens die normaal gesproken bij de zelfservice incheckautomaten gebruikt worden zijn dan ook niet langer geschikt. De manier waarop we inchecken zal dus moeten veranderen. Het Avalon vliegveld in Australië heeft hier al een oplossing voor gevonden! Zij zijn het eerste vliegveld dat contactloos inchecken heeft geïntroduceerd.
Bij het inchecken hoeven reizigers geen schermen meer aan te raken, maar in plaats daarvan gaat het inchecken met hoofdbewegingen. Hoe vraag je je dan waarschijnlijk af? De camera's die in de kiosk zitten kunnen de hoofdbewegingen van reizigers associëren met de beweging van een cursor op het scherm. Dus door je hoofd te bewegen, kun je de cursor op het scherm verplaatsen! Daarnaast kun je het paspoort voor de camera houden, waardoor je deze niet meer in de paspoortgleuf hoeft te leggen.
2. Contactloos door de security
Nooit meer in de rij staan voor de security? Het zou zo maar eens de toekomst kunnen zijn! Het bedrijf Rapidscan Systems heeft zowel lichaamsscanners als bagagescanners ontwikkeld die handmatige controles door het beveiligingspersoneel kunnen vervangen. Met het gebruik van deze scanners kan het contact verminderd worden en hoef je geen items meer uit je bagage te halen. Hierdoor kan een eventuele besmetting door andere personen voorkomen worden omdat jij de enige bent die je persoonlijke spullen aanraakt. Een ander voordeel is natuurlijk de snelheid waarmee het screeningprocess nu gedaan kan worden.
3. Controlepunt voor vitale functies
Afbeelding van Etihad Airways.
Sinds het begin van de coronacrisis hebben vliegvelden verschillende preventieve maatregelen ingevoerd, zoals temperatuurmetingen voor aankomende en vertrekkende passagiers. Maar naast een temperatuurmeting is er ook een technologie die het mogelijk maakt om andere vitale functies van passagiers te checken.
Etihad Airways is nu een aantal monitors van Elenium Automation aan testen die meerdere vitale functies zoals hartritme, temperatuur en de ademhalingsfrequentie kan meten. Daarnaast kan de de monitor passagiers via video doorverbinden met een dokter als ze dat willen. Deze nieuwe contactloze technologie kan ervoor zorgen dat reizigers met een medisch risico vroegtijdig geïdentidentificeerd kunnen worden.
4. Zelfreinigende toiletten
Er wordt in deze tijd veel gediscussieerd over de verschillende mogelijkheden om het coronavirus te bestrijden. Ook ultraviolet licht wordt genoemd in deze discussie. Boeing ontwikkelde in 2016 een zelfreinigend toilet dat door ultraviolet licht in 3 seconde wordt gereinigd.
Na elk gebruik maakt het zelfreinigende toilet gebruik van ultraviolet licht om de aanraakvlakken van een vliegtuigtoilet te desinfecteren, zoals de toiletbril, wastafel en het aanrechtblad. Dit biedt passagiers extra bescherming tegen ziektekiemen en bacteriën. Dus wie weet heeft elk vliegtuig straks een zelfreinigend toilet aan boord!
5. Contactloos shoppen
Ook contactloos shoppen is een van de dingen die we naar verwachting steeds vaker op het vliegveld gaan zien. Reizigers die graag op het vliegveld shoppen krijgen waarschijnlijk een hele nieuwe shopervaring. Bestellingen moeten misschien wel via apps geplaatst worden en digitale verkooppunten zullen steeds meer opkomen. Ook de virtuele winkelmuur is een innovatie die we in de toekomst vaker op de luchthaven kunnen tegenkomen. Met de virtuele winkelmuur kunnen reizigers de QR-code van producten op de muur scannen, deze betalen en hun aankopen vervolgens bij een speciale counter ophalen. Het is zelfs mogelijk om je aankopen pas bij terugkomst op te halen!
Meer lezen?
Denisya
Hi, ik ben Denisya! Maar je mag me ook Dee noemen✌️ Waar ik nog heen zou willen? Los Angeles, Italië en Zuid-Korea...Catch flights, not feelings!🛫