Vliegen in coronatijd: Wat kun je verwachten?
Gaan we weg in de aankomende vakantie? Kunnen we überhaupt wel op reis? En zo ja, hoe gaat reizen met het vliegtuig dan?
Langzaamaan openen steeds meer landen opnieuw hun grenzen voor toeristen. De focus ligt vooralsnog op Europa. Logisch; de restricties voor reizen binnen Europa zijn gemiddeld soepeler dan daarbuiten. Daarnaast is het dichterbij huis. Maar ook de landen buiten Europa worden langzamerhand steeds soepeler wat betreft het inreizen van gevaccineerde reizigers. Of overweegt te boeken? In deze blog geven we je graag inzicht in de (verwachte) toekomst van vliegen: Wat doen luchtvaartmaatschappijen, en wat betekent dit voor jou?
Online registratie
Veel van het online boekingsproces blijft hetzelfde, zoals het invoeren van je paspoortgegevens, het doorlopen van je betaling en het boeken van extra's, zoals specifieke vliegtuigstoelen, verzekeringen en hotels/huurauto's. Wel nieuw: Het indienen van een gezondheidsverklaring, ofwel online, ofwel op de luchthaven. Hiermee toon je aan dat je geen COVID-19 hebt. Deze gezondheidsverklaring lijkt erg op verklaringen voor bijvoorbeeld gele koorts of malaria, die ook voor sommige landen verplicht zijn.
Daarnaast hebben veel landen wereldwijd, om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, inkomende passagiers verplicht om een verklaring van een negatieve coronatest mee te nemen om toegang tot het land te krijgen. Doordat er verschillende coronatesten in omloop zijn en verschillende landen andere eisen stellen voor inkomende passagiers hebben wij alle informatie over reizen in coronatijd op een rijtje gezet op onze pagina. Voor sommige landen zijn deze testen niet meer noodzakelijk als je gevaccineerd bent of hersteld bent van het virus, check dit vooraf altijd goed. Reis je binnen Europa? Dan kan je deze toelatingsbewijzen toevoegen in het Europese Digitale Coronacertificaat.
Veel airlines en reisorganisaties kiezen bovendien voor nieuwe, optionele extra's, zoals een all-in verzekering (die een instapweigering vergoed) of het bijboeken van de stoel naast je, zodat die plaats leeg blijft.
Tijdens het inchecken wordt het niet meer altijd mogelijk om stoelreservering te doen. Stoelen worden door veel luchtvaartmaatschappijen zelf toegewezen, voor voldoende afstand tussen alle passagiers.
Op de luchthaven
Regels op de luchthaven zijn ook strenger. Direct langs de beveiliging (ging altijd lekker snel) is op verschillende luchthavens verleden tijd, want er vinden op veel luchthavens directe gezondheidscontroles plaats. Bij incheckbalies, maar ook bij de douane.
Beveiligingsprocedures op de luchthaven zullen wellicht iets anders gaan dan je gewend was. Zeker voor vluchten buiten Europa zijn er aangescherpte (en verbeterde) gezondheidschecks. Bagagebakken bij de bagagecheck/douane worden grondig gedesinfecteerd, en beveiligingscamera's worden aangepast zodat ze door gezichtsmaskers heen kunnen kijken.
Een groot aantal luchtvaartmaatschappijen hebben hun lounges gesloten en veel wachtruimtes zijn aangepast zodat sociale afstand mogelijk is. Er zal ook meer sprake zijn van (contactloze) diensten, zoals persoonlijke pop-up meldingen op je telefoon. Daarom geldt voor veel vluchten dat je een uur voor vertrek aan boord (of in de gate) moet zijn. Elke passagier wordt zo individueel opgeroepen om in te stappen. Daarnaast kiezen veel luchthavens voor aanpassingen aan de zogenoemde 'slurf', bijvoorbeeld door deze een desinfecterende werking te geven.
Aan boord van het vliegtuig
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het dragen van een mondkapje tijdens de vlucht verplicht. In veel gevallen moeten passagiers zelf voor een mondkapje zorgen. Heb je geen mondkapje bij je? Dan kun je geweigerd worden bij de gate. Het is dus belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan! Dit geldt bovendien voor de negatieve coronatest, vaccinatiebewijs of herstelbewijs, die je vaak bij het boarden moet laten zien.
Luchtvaartmaatschappijen hebben veelal aangepaste procedures. Dit kan verschillen per maatschappij. Toch hebben bijna alle maatschappijen ervoor gekozen om het cabinepersoneel maskers te laten dragen, en krijgen passagiers vaak ook desinfecterende doekjes en soms een masker voor tijdens de vlucht. Cabinepersoneel krijgt aanvullende trainingen, voor het geval een passagier klachten vertoont aan boord. Inflight-tijdschriften worden veelal afgeschaft. Ook wordt er door veel maatschappijen gezocht naar contactloze transacties voor eten, drinken en andere aankopen, en zal er extra schoonmaakpersoneel zijn.
In het vliegtuig wordt geprobeerd om de 1.5 meter afstand zoveel mogelijk te waarborgen door bepaalde stoelen leeg te laten. Maar naarmate de drukte op vluchten toeneemt, wordt dit steeds moeilijker. Het kan dus voorkomen dat een vliegtuig de normale bezetting heeft. Volgens wetenschappers blijft de kans op besmetting heel erg klein. Dit komt onder andere door de goede luchtventilatie in het vliegtuig. De lucht in de cabine wordt gemiddeld om de 2 tot 3 minuten ververst. Daarnaast wordt er in vliegtuigen gebruik gemaakt van de zogenoemde hepa-filters(High Efficiency Particulate Air-filters). Deze filters worden ook in ziekenhuizen gebruikt en halen 99 procent van de deeltjes en organische stoffen, waaronder microben uit de lucht. Verder heeft de cabine een verticale luchtstroming omdat de lucht van bovenaf wordt aangevoerd en bij de vloer weer wordt afgezogen. Hierdoor wordt eventuele horizontale verspreiding sterk verminderd.
De landing
Bij aankomst op de luchthaven van bestemming geldt hetzelfde. Je wordt op veel luchthavens gescand op het Coronavirus, en je gezondheidsverklaring (of medische paspoort) wordt samen met je paspoort- of identiteitskaart gecheckt bij de grenscontrole. Op basis van de screening kan toegang tot het land geweigerd worden.
Belangrijk voor luchtvaartmaatschappijen, is dat ze niet zomaar meer binnen 30 minuten kunnen terugvliegen met een volgende groep passagiers, want een grondige reiniging is verplicht. Dit heeft vooral gevolgen voor low-cost maatschappijen, zoals Ryanair en Easyjet. Het aantal vluchten wordt door deze maatregel minder, met kans op prijsstijging als gevolg.
Benieuwd naar de coronamaatregelen op jouw land van bestemming? Ga dan snel naar onze reisadviespagina voor alle informatie.
Of de veranderingen overal, en door elke maatschappij, en ook op de lange termijn worden doorgevoerd, weten we niet, maar dat de luchtvaartindustrie door het Coronavirus verandert is zeker. Luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en reizigers zullen hun krachten moeten bundelen. Samen sterk voor een veilige en comfortabele (en duurzame) toekomst van vliegreizen.
Marloes
Hi! Ik ben Marloes, Content & Campaign Manager voor CheapTickets.be. De wereld is mijn grootste inspiratiebron: Steden, natuur, de mensen... Bovenaan mijn travellist? Fotograferen in Iran en onder de sterren slapen in Zuid-Afrika!