Aan het laden...
Een moment a.u.b.
Vliegen tijdens herfstvakantie niet alleen leuk…
Hasselt, 27 oktober 2016 – De herfstvakantie staat voor de deur. Dat betekent weer de nodige uitstapjes met het vliegtuig en… ergernissen. Meer dan een derde (35%) van de Belgen die op vliegreis gaat, stoort zich in 2016 het meest aan extra kosten voor de bagage. 28% heeft geen waardering voor de steeds krapper wordende zitplaatsen. Extra betalen voor een drankje en wat eten vindt 11% van de Belgen ook niet leuk. Dit blijkt uit een recente bevraging onder 2.500 Belgen door marktonderzoeksbureau Day One in opdracht van online reisagent CheapTickets.be.
In 2016 storen de Belgen zich dus het meest aan het extra betalen voor je bagage. Vorig jaar maakte men zich nog het meest druk om de steeds krapper wordende zitplaatsen. “Je ziet toch een trend dat reizigers liefst zo snel en voordelig mogelijk van A naar B willen. Zeker tijdens deze korte vakantieperiode. Een te krappe zetel neemt men dan wellicht eerder voor lief”, zegt Aniek Augustijn, commercieel manager van CheapTickets.be. “Opvallend is wel dat mensen zich nauwelijks ergeren aan het extra betalen voor ruimere zitplaatsen (3%) of het extra betalen voor films aan boord (1%). Overigens is Porto dit jaar de populairste herfstvakantiebestemming. Dat heeft voor een groot deel te maken met de Champions League-wedstrijd FC Porto – Club Brugge op 2 november.”
55-plussers (de babyboomers) zijn de meest relaxte vliegers. 24% stoort zich nergens aan, tegenover 13% gemiddeld. 36- tot 56-jarigen willen kennelijk vooral een leuke, gezellige reis hebben die is voorzien van het nodige genot, want zij storen zich meer dan anderen aan extra kosten voor een drankje (16% t.o.v. 11% gemiddeld). Terwijl 19- tot 36-jarigen zich ergeren aan de kosten voor het annuleren van een vlucht. Jongeren (18- tot 19-jarigen) storen zich het meest aan het betalen voor de bagage (64% tegenover 35% gemiddeld). Augustijn: “Blijkbaar zijn storingsfactoren in de luchtvaart dus leeftijdsgebonden.”
(*) Het onderzoek is in opdracht van CheapTickets.be opgezet en uitgevoerd door Day One - Consumer science. Hiervoor is een representatief staal (n = 2.254) van de Belgische bevolking bevraagd via een online enquête in april 2016.